Història

Passatge d'Antoni Gassol

Passatge d’Antoni Gassol

Construït al llarg de la dècada 1920-1929, es un exemple magnífic dels habitages que les empreses realitzaven pels seus treballadors. Tenia una réplica molt aprop en el Passatge Vicenç Montal, a l’ interior de l’illa compresa entre Bac de Roda, Gran Via, Espronceda i Andrade, que va ser enderrocada per construir-hi els habitatges actuals.

L’arquitecte va ser Manuel Puig Janer i van ser unes construccions completament aïllades ja que llavors sols existia el Carrer Pere IV i el d’Aragó per anar al Poblenou o al Clot, i tot això creuant camps de conreu.

L’obertura d’Espronceda va facilitar la seva conexió amb el, fins llavors inexistent, carrer Guipúscoa. 

A parir de la obertura del Carrer Bac de Roda, aquest passatge era utilitzat com a via de trànsit. Una primera reforma va ser eliminar voreres i l’aparcament, convertint-la en plataforma única. Encara permetia el trànsit del cotxes.

L’any 2020 es fa la reforma que veiem actualment. Intentant preservar l’imatge original, es varen enterrar els diferents cablejats, es va peatonalitzar definitivament i, per la seva ubicació, esdevingué l’element de connexió entre El Clot de la Mel i la Plaça de la Infància, que ha havia estat recentment  remodelada. Aquest passatge ha recuperat el seu aspecte inicial i resta com l’únic testimoni de les construccions fetes per els treballadors aquells anys al nostre barri.

No hem d’oblidar la magnífica aportació dels veïns i veïnes del passatge que va millorar el projecte inicial i va fer seu aquest canvi. L’Avv. de Sant Martí vàrem treballar perquè tot aquest procés es produís amb un mínim de molèsties i sobretot garantint que, amb unes obres tant complexes, la seguretat dels habitatges fos garantida.

Obres plaça Infància

La Plaça de la Infància

Sembla que ben aviat inaugurarem la primera de les obres promeses per aquest mandat en el nostre barri. Ben és cert que, fa d’això dos anys, vàrem tenir la bona notícia de la compra per part de l’Ajuntament de l’escola Pere Calafell, però inaugurar, el que significa posar al servei de la gent, ara per ara només tenim aquesta plaça.

Molta feina al darrera, a destacar l’impagable compromís que va prendre en la seva realització el nostre enyorat amic Antonio Herrera. Moltes discussions entre veïns que afortunadament el propis veïns de la plaça han anat resolvent: mai es fàcil renunciar a uns hàbits d’ús perllongats al llarg de molts anys. Entusiasme per part de l’equip sanitari del CUAP alhora de dissenyar un espai on ells poder-hi desenvolupar activitats. Desig, per part nostre, d’anar avançant en la recuperació dels espais interiors de l’anomenat Polígon Sant Martí. Disseny de la plaça per part d’un equip tècnic que ha proposat el projecte, que considerem adequat a totes les exigències posades sobra la taula. Empenta política del Districte per tirar endavant aquest projecte.

Diferents energies ens han portat a l’obra que avui estem a punt d’inaugurar. Esperem que totes aquelles il·lusions es materialitzin i que l’ús de la nova plaça respongui als desitjos que l’han impulsat.

Volem que la seva finalització es vegi festejada com cal. Ens agradaria que el Districte hi programés una activitat que permetés que els veïns i veïnes del nostre barri trobessin un motiu per redescobrir-la i començar-ne a fruir.

Com Ajuntament, aquesta obra té la mateixa significació que quan s’han recuperat interiors d’illa de l’eixample. Aquí ha estat menys complicat però el resultat es semblant. Aquest espai que mai ha deixat de ser un espai públic obert a tothom ara oferirà nous serveis i possibilitats. Cal explicar-ho, cal comunicar-ho i cal que la seva inauguració sigui una festa on tots i totes puguem sentir-nos orgullosos de la millora que aquest nou espai representa per al nostre barri.

Pròxima edició

Adeu al mur que separava els districtes de Sant Andreu i Sant Martí

Encara hi haurà talls puntuals per unes obres que milloren l’accessibilitat entre els barris de la Verneda i la Pau i el Bon Pastor

Ara sí, i després d’una mica més d’un any d’obres, desapareix el gran mur que separava de forma abrupta dos districtes, el de Sant Martí i el de Sant Andreu. Finalitzades les tasques d’aglomeració de la calçada del carrer, i amb les estructures de les noves passeres metàl·liques de la infraestructura, s’ha reobert el trànsit en els dos sentits de circulació del pont de Santander, tot i que hi haurà talls puntuals fins que finalitzi l’obra del tot. Segons ha informat l’Ajuntament, la passera de vianants actual seguirà operativa fins a pràcticament el final dels treballs, quan es puguin habilitar passos a través de

Creuar caminant i punts wifi

La idea del nou pont promourà anar a peu i en bicicleta i farà de ròtula entre barris. El pont de Santander tindrà voreres d’entre 3,3 i 4,5 metres –l’amplada variarà segons l’àmbit–, un carril bici unidireccional a cada banda i un carril de circulació per sentit. A més, es reduirà sensiblement el pendent actual del carrer per fer-lo accessible, amb un pendent màxim del 6%. I es plantarà una cinquantena d’arbres nous i parterres en tota l’actuació, s’incorporarà mobiliari urbà, es renovarà la xarxa d’enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis, es millorarà el drenatge de les aigües pluvials i s’instal·laran punts wifi.

les noves passeres.

Una demanda veïnal històrica

Les obres enllestides al pont de Santander milloren l’accessibilitat entre els barris de la Verneda i la Pau i el Bon Pastor, i la seva execució va ser una lluita veïnal molt potent. “Aquesta actuació és un deute històric que la ciutat té amb els veïns i veïnes del mateix carrer de Santander i del voltant”, assegurava el consistori en anunciar les obres el juny del 2022. Aquesta obra s’emmarca en el pla Superilla Barcelona, que reuneix accions per connectar els diferents barris de la ciutat i prioritzar el vianant per damunt dels vehicles, per exemple, a més d’augmentar el nivell de vegetació als entorns urbans.

Gemma Aguilera.

 
Obrir chat
💬 ¿Necessites ajuda?
Scan the code
AVVSMP
Hola 👋
¿Estàs interessat a fer-te soci?
¿En què podem ajudar-te?